Јеромонах Григорије Светогорац – Исус Христос (Беседе изговорене на радију) – 11. Чекам васкрсење мртвих
Христос је, говорећи о светој евхаристији, рекао: „Верни који једе Свето Тело моје и пије Часну Крв моју, има живот вјечни и ја ћу га васкрснути у посљедњи дан.“ Ми хришћани, дакле. учествујемо у светој евхаристији, исповедајући нашу веру у васкрсење мртвих и живот вечни: Чекам васкрсење мртвих и живот будућег века.
Наша вера у васкрсење мртвих темељи се на светлоносном васкрсењу Господа нашег. Господ је васкрсао да би био почетак васкрсења свих људи. Ако бисмо одбацили учење о васкрсењу мртвих, одбацили бисмо и чињеницу васкрсења Господњег. Како пише апостол Павле, ако нема васкрсења мртвих, тада ни Христос није васкрсао. А ако Христос није васкрсао, онда је вера наша бесмислена и без икаквог достојанства. Тада смо још увек у греху. Али Христос је заиста васкрсао и постао почетак васкрсења уснулих. Кроз човека дакле, кроз првог Адама дође смрт: кроз човека, Христа. који је Нови Адам. дође васкрсење мртвих.
* * * * *
Смрт је раздељење душе од тела. Након смрти тело се разлаже у земљу, а душа ишчекује опште васкрсење свих људи. Када смо малочас говорили о васкрсењу мртвих, имали смо на уму њихово телесно васкрсење када ће се, након задобијања нетрулежности, тела сјединити са душама.
Сам Христос говори о васкрсењу мртвих: Долази час у који ће сви који су у гробовима чути глас Сина Божијега и изићи ће они који су чинили добро у васкрсење живота, а они који су чинили зло у васкрсење суда. Васкрсење ће бити опште за све људе, праведне и неправедне. док слава међутим, неће бити општа. Јер праведници ће са Христом ходити и ући ће у вечну радост присуства Његовог, док ће грешници отићи у таму и у вечну усамљеност коју су сами изабрали још за живота на земљи.
* * * * *
Васкрсење мртвих захтева и божанска правда. Јер, како пише свети Јован Дамаскин: „Ако се душа борила сама за задобијање врлине, саму ће је Бог и овенчати. И ако је сама [неправедно] уживала, праведно је да се сама и мучи. Али пошто душа није живела по добру или по злу без тела, праведно је да обоје заједно приме заслужену плату“.
Да бисмо некако разумели начин васкрсења мртвих, апостол Павле користи пример семена. Гроб мртвог тела је на неки начин телесно семе на земљи. Васкрсењем се тела подижу из гроба у нетрулежност: мртво тело наше се сеје у пропадљивости а након васкрсења устаје у непропадљивости. Сеје се у бешчашћу, а устаје у слави.
Нико не зна када ће бити васкрсење мртвих и последњи Суд. Ово зна само Бог. Они који буду живели у то време, у трен ока ће се преобразити и постаће непропадиви и бесмртни и сви ће стати пред Суд Христов.
Након суда Христовог, за праведне ће уследити живот вечни. који ће живети са Христом. Пресветом Богородицом и свима светима. радосно прослављајући Тројичног Бога заједно са силама небеским. А грешници ће вечно туговати од Бога удаљени.
Живот вечни који очекујемо након васкрсења мртвих односи се само на верне. јер стање у коме ће се наћи неверни и грешници не може се назвати животом. Живот вечни је вечно бивање у близини Христовој, који је васкрсење и живот.
* * * * *
На Тајној вечери када је ученицима својим предао тајну свете евхаристије и када им је дао последње заповести Своје, Христос узнесе Оцу молитву. рекавши: Оче, дошао је час, прослави Сина својега, да и Син твој прослави тебе; Као што си му дао власт над сваким тијелом, да свему што си му дао. дарује им живот вјечни. А ово је вјечни живот да познају тебе једнога истинитога Бога и кога си послао Исуса Христа.
Овим речима учи нас Христос да је вера у Бога и познање Тројичног Бога, мати вечног живота. А познање Бога није неко теоријско и мислено знање, већ лични однос са Богом и заједница са Њим. Ово ћемо имати само ако је живот наш богоугодан и у складу са божанским заповестима.
Живимо у складу са законом Божијим. а ако сагрешимо покајмо се искрено, да бисмо у дан Суда чули глас Христов који каже: Ходите благословени Оца Мојега; примите Царство које вам је припремљено… Амин.
Рубрика: Uncategorized