Јеромонах Григорије Светогорац – Исус Христос (Беседе изговорене на радију) – 7. Који је васкрсао у трећи дан
Након тридневног лежања у гробу Христос је васкрсао. Вера у васкрсење Христово је темељ јеванђељске проповеди. Зато и апостол Павле вели да ако Христос није васкрсао. онда је узалуд и беспредметна проповед јеванђеља, па је узалуд и вера наша.
Васкрсење Христово је највећи празник Цркве. Јер, како говори свети Златоусти: „Васкрсе Христос и са Њим васкрсе и читава васељена. Христос васкрсе раскинувши окове смрти, а нас васкрсе разрушивши мноштво сагрешења наших.“ И наставља свети: „Адам сагреши и умре, Христос не сагреши али умре. Из ког разлога? Да би могао Адам, који сагреши и умре, да се ослободи од окова смрти, помоћу Христовом који не сагреши а умре… Адам се разболео од смрти и ђаво га је држао заробљеног. Дође Христос и уништи смрт, на радост заробљеног, да га ослободи од окова смрти. Увиђаш ли подвиг васкрсења Христовог? Увиђаш ли човекољубље Господње?“
* * * * *
Четрдесет дана након Свог васкрсења. Христос се вазнео на небо. Ово исповедамо у Символу вере: Који се узнео на небеса и седи с десне стране Оца.
Када је Исус испунио своје дело на земљи, вратио се Оцу. Сада је Христос Богочовек који седи са десне стране Оца. У Личности Христовој са десне стране Оца налази се и човечанска природа. Свети Златоусти каже: „Христос је постао човек и није пропустио да све учини како би непријатеља Божијег, тј. човека, узнео близу Оца и изнова га учинио пријатељем Његовим… Христос је принео Оцу изабрани принос од рода људског, Свето Тело Своје. И толико се Отац задивио овоме дару да га је узео за руке, поставио близу себе и рекао: Седи мени с десне стране. Којем створењу је рекао Бог: Седи мени с десне стране? Ономе ко такође беше чуо: ‘земља си и у земљу ћеш отићи…’ Замисли колико је човек био ниско, а колико се високо уздигао. Никаквог наговештаја није било да ће се човек тако унизити, а још мање да ће се уздићи тамо где га је Христос уздигао.“
* * * * *
Деветим чланом Символа вере исповедамо нашу веру у Други, славни долазак Господа нашег: Који ће опет доћи са славом да суди живима и мртвима. и Његовом царству неће бити краја.
Први долазак Христов догодио се очовечењем, Његовим рођењем од Пресвете Богородице. Долазак Господњи био је у смирењу и без славе. Господ беше дошао не као судија. већ као Спаситељ света. О Другом доласку Христос ће доћи са силом и славом великом да суди живима и мртвима. Као што нам је Христос рекао, нико осим Оца не зна час у који ће се догодити Други долазак Његов.
На који начин ће се збити суд Христов, Он сам нам је описао: Када мртви васкрсну, сви ће се пред Њим окупити и праведници ће стати са десне стране. а грешници са леве. И праведне ће Христос позвати да уђу у Царство Његово. да се вечно радују присуству Његовом. А они са леве стране ће отићи у таму где је ђаво.
Мерило којим ће Господ судити сваком човеку о Своме Другом доласку биће љубав. Они који су живели љубећи браћу Христову, ићи ће са Христом. Они пак који су живели не љубећи, или који су егоистични били, тј. само себе волели, у таму ће отићи.
* * * * *
Апостол Павле нас позива да вером познамо Христа и силу васкрсења Његовог, да постанемо заједничари страдања Његових, да бисмо заједничарили са Њим и у Царству Његовом. И ово можемо да остваримо учешћем у светој литургији и причешћујући се светим тајнама уз одговарајућу припрему.
Света литургија је непрестана Пасха. Након светог причешћа свештенослужитељ говори молитву: „Васкрсење Христово видевши. поклонимо се Светоме Господу Исусу. Јер дође и Крстом донесе радост свему свету.“
И ми ћемо бити учесници ове вечне радости, ако чистим срцем и скрушени са Христом кренемо на Голготу, и с Њим се разапнемо и умремо за свет ради љубави Његове. Тако ћемо вечно с Христом живети, јер ће нас Он узнети у Небески Јерусалим, у Царство небеско.
Рубрика: Uncategorized