Јеромонах Григорије Светогорац – Исус Христос (Беседе изговорене на радију) – 1. Тројично Богојављење
Празник крштења Христовог назива се Богојављење, јер се приликом крштења Господњег пројавио Тројични Бог.
На ово Тројично јављање, односе се речи тропара празника: „Када си се крштавао, Господе, у Јордану, показало се поклоњење Свете Тројице: јер глас Очев потврди да си Ти Син Његов љубљени, а Свети Дух, који се јави у виду голуба, потврђиваше истинитост ове Очеве речи. Христе, Боже, који си се јавио и свет просветио, слава Теби!“
Тројично Богојављење, које данас прослављамо, догодило се јер је Христос послушношћу вољи Оца Свога отворио небеса, која Адам беше затворио својим непослушањем.
Јеванђелист Матеј пише да су се, пошто се Христос крстио и изишао из воде. небеса отворила. Захваљујући Христу, Цару небеса, небеса се отворише и осташе отворена да би човек ушао у Царство небеско. Ово говори и молитва Великог освећења воде: „Рај је данас отворен људима“, тј. од данас, од дана крштења Христовог, рај се отворио за људе.
Од часа крштења Христовог отворише се врата Царства и остају отворена да сви уђемо. Зато је догађај крштења Господњег почетак тајне нашег крштења. И, као што се догоди Христу те се током Његовог крштења отворише небеса, исто то се догађа и приликом нашег крштења: отварају се небеса и свето крштење за нас постаје врата Царства небеског.
Свети Златоусти говори да се приликом крштења Христовог отворише небеса „да научимо да се исто догађа када се крштавамо и ми. Бог нас, кроз свето крштење, позива у небеску отаџбину“ Свето крштење, говори Атанасије Велики „јесте засад који плодоноси бесмртност. Сади се у крстионици, а плод доноси на небу“.
* * * * *
Својим крштењем у водама Јордана, Христос је отворио небеса и општење неба и земаљског света изнова отпоче: „Данас вишње са доњим заједно слави и доње са вишњим разговара“, говори свештенослужитељ за време служења Великог освећења воде. Свети анђели и људи заједно прослављају догађај човековог повратка у рај. Анђели и људи сједињују се данас у једно стадо доброг Пастира, Христа, који будући да пронађе изгубљену овцу, човека, врати је у кућу Очеву. Савршава се ново Божије стварање. И као што је прво стварање човека било и прво јављање Тројичног Бога, тако је и ово ново стварање човека ново јављање Свете Тројице.
Крштењем Својим, Христос нас води једном новом начину живота. Свето крштење, наиме, није довољно да уђемо у Царство Божије, ако након ове тајне не бисмо живели достојно вредности овог великог дара Божијег, ако не бисмо одржали свето крштење чистим и светим.
Наше крштење је наше ново стварање у Христу. Као што, дакле, Бог створи Адама и смести га у рај да духовно дела и да га чува, тако и новим стварањем, које се савршава у светом крштењу: Христос нас враћа у стање у коме беху првосаздани пре непослушања и смешта нас усред мисленог раја да спроводимо заповести Његове и да чувамо благодат Духа Светога коју примисмо на светом крштењу.
Ако пак после светог крштења занемаримо дарове Божије и не употребимо их на спасење, треба да се Њему вратимо кроз покајање и исповест – која је непрестано обнављање светог крштења. Покајањем чистимо прљавштину греха и изнова примамо благодат Пресветога Духа која је залог небеског наслеђа.
* * * * *
Свети Златоусти, говорећи о даровима Божијим који нам се дају тајном светог крштења, говори: „Размисли о свим овим даровима које ти даде Бог крштењем и постарај се да живиш животом достојним Царства небеског. Живи у свему брижљиво небески живот. Чувај божанске дарове пазећи на све, да већу благодат од Бога задобијеш.“
Христос нас крштењем пројављује као своје љубљене синове. Зове нас да од сада живимо близу Њега, животом достојним Царства Његовог, да се тако покаже да је (овај) живот залог и предукус вечног живота са Исусом Христом.
Рубрика: Uncategorized